sunnuntai 24. kesäkuuta 2012

"Mä en voi lopettaa nauramista"

Juhannus. Jussinpäivä. Juhannes. Juhananpäivä. Mittumaari. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Siinä missä juhannus on pohjoismaalaisille tärkeä keskikesän juhla, mun ja tämän yöttömän yön juhlan välinen suhde on varsin viileä ja lähes olematon. Mulle kun on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus viettää juhannus ulkomailla, aivan niin kuin tänäkin vuonna.

Vaikka juhannusta vietetäänkin pääasiassa Pohjoismaissa ja näin ollen oon missannut sen jo moneen kertaan, pääsin hiukan juhlimisen makuun kesällä 2010 Espanjassa San Juan-nimisen juhlan merkeissä. Fuengirolan useita kilometrejä pitkä ranta oli aivan täynnä ihmisiä, jotka grillasivat kaikkia herkkuja ja nauttivat lämpimästä kesäillasta. Keskiyöllä käveltiin perinteiden mukaisesti isolla porukalla mereen takaperin. Tuona yönä näin myös elämäni hienoimman ilotulituksen.

Totta kai on ollut tajuttoman hienoa nähdä maailmaa ja nauttia lämmöstä toisaalla aina juhannuksen aikoihin. Myönnettäköön kuitenkin, että varsinkin viime vuosina on alkanut tulla jo sellainen olo, että juhannuksen viettäminen Suomessa olisi todella kova sana ja suorastaan luksusta.

Muutaman kerran oon sattunut olemaan Suomessa, kun keskikesää on juhlittu. Niinä vuosina ollaan oltu joko vanhempien kanssa jossain mökillä tai sitten ihan vaan kotosalla tekemättä mitään. En yhtään väheksy tällaisia juhannuksia, vaikka ne eivät mitään unelmien täyttymyksiä olekaan olleet.

Vaikka suurin osa suomalaisista juhlii yötöntä yötä ihan kotioloissa, monelle mökkeily ja luonnonrauha on olennainen osana juhlintaa. Vaikka lukuisat ihmiset ovat varmasti jo kyllästyneet jokavuotiseen juhannukseen mökillä, itse ainakin vielä haaveilen siitä. Mökkeily kavereiden kanssa, hyvä ruoka, hauskanpito. Eipä täydelliseen juhannukseen paljon muuta tarvittaisikaan :) Toki tuohon listaan voisin vielä livemusiikin ystävänä lisätä festarit, mutta oon vahvasti sitä mieltä, että juhlisin mieluummin ihan vain lähipiirin kesken.

http://anettestradgard.blogspot.co.at/2010/06/blog-post_28.html

Ennen kuin sanon tämän vuoden juhannuksesta yhtään mitään, annetaan kuvien puhua puolestaan ;)



Vaikka juhannusaatto ja tappotreeni salilla antoivatkin ymmärtää, että juhannuksesta Itävallassa tulee tylsin ikinä, voin jälkeenpäin todeta, että olin niin väärässä. Okei, myönnän istuneeni eilen pitkälle iltapäivään koneen ääressä opiskellen Puman superlöysät kollarit jalassa, mutta kun vauhtiin päästiin, niin sitten olikin hauskaa! :)  Reippaan kävelylenkin jälkeen kun istahdin tyytyväisenä taas koneelle ja avasin Facebookin, sainkin juttuseuraa koko loppuillaksi. Germanisti-Aino ja itävaltalainen tyttökalja pitivät huolen siitä, että olin koko illan aivan pähkinöinä. En edes muista, milloin oon viimeksi nauranut noin paljon. Pahoittelut naapureille, jos satuitte kuulemaan mun repeilyt :D Mutta koska kaikki hyvä loppuu aikanaan, olin jo ennen keskiyötä ihan valmis unille. Ja parempi niin: En nimittäin olisi halunnut, että monet olisivat vielä vuosienkin päästä muistutelleet mua noista eilisistä astetta huonommista vitseistä. Menneen juhannuksen voinkin siis tiivistää Ainon sanoin: Paras juhannus ikinä! :D Hauskaa tosiaan oli, mutta toivon kuitenkin, ettei tästä tuu mitään perinnettä.

Vaikka tämän postauksen loppu jo häämöttääkin, aina on aikaa ja tilaa soittolistalle! :)

  • Elokuu: Saatilla
  • Pariisin Kevät: Kesäyö
  • Uniikki: Paita pois
  • Cheek: Sokka irti
  • Jennifer Lopez: Dance again feat. Pitbull 
  • Scooter: Nessaja
  • Pendulum: Watercolour
  • Rihanna: Where have you been
  • Loreen: Euphoria
  • PMMP: Rusketusraidat
  • Keane: On the road
  • Simple Plan: Astronaut 
  • Rio: Miss Sunshine
  • Haloo Helsinki!: Kuule minua
  • Kaija Koo: Kaunis, rietas, onnellinen
  • Kaksio: Tyttö tanssii vaan
  • Taio Cruz: Troublemaker 

Nyt tenttimatskujen pariin mars mars, palaillaan! :)


P.S. Otsikko tiivistää hyvin eilisen illan, Aino jos kuka sen tietää ;) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti