perjantai 16. maaliskuuta 2012

So far gone

Oon kyl maailman mahtavin bloggaaja ja epäilemättä myös se aktiivisin. Nyt päätin kuitenkin aktivoida itseni, sen verran paljon ajatuksia pyörinyt päässä viime päivinä. Jos joku on ehtinyt kaivata mun syvällisiä pohdintoja, niin tässä jälleen yksi syvällinen postaus. :) 


Tiistaiaamu oli kaikin puolin hyvin tavanomainen, ei siis millään tavalla muista aamuista poikkeava. Kävelin napit korvissa Innsbruckin katuja pitkin kohti yliopistoa auringon paistaessa suoraan silmiin. Olin normaaliin tapaani omissa ajatuksissani ja valmistauduin henkisesti tulevaan luentoon. Kiinnitin kuitenkin huomiota vastaantulijoihin. Osa oli lenkillä, osa taas menossa töihin. Aamu oli kaunis ja lämmin. Liikennevaloissa odotellessa oli aikaa rämplätä mp3-soitinta ja painaa monta kertaa peräkkäin painiketta Next. Lopulta pysähdyin kuitenkin tämän biisin kohdalle: 


http://www.youtube.com/watch?v=vXhBscsCIF8


Samassa mun ajatukset tulevasta kielitieteen luennosta loppuivat kuin seinään. Kyseinen kappale lamautti mut aivan täysin ja vei totaalisesti mun huomion. Palasin ajatuksissani ajassa taaksepäin ja melkein jopa liikutuin. Enää en ollutkaan Innsbruckissa. Olin Suomessa. Tilanne oli varsin hämmentävä. 

Vain heikkous voi

Lupauksen murtaa

           Harvoin teen sen tahallani



                                                         Lähellä ei aina kiinni saa
                                                         Vain heikkous voi
                                                         Lupaukset murtaa

                                                         Vaikka tahdon kaiken kieltää
                                                         Tiedän etten paeta voi
                                                         Pakko myöntää kaikki virheet
                                                         Kuinka paljon korjata voin

                                                         Vain heikkous voi
                                                         Totuuden peittää
                                                         Teen sen näin
                                                         Niin helposti hyväksyn sen

                                                         Vaikka tahdon kaiken kieltää
                                                         Tiedän etten paeta voi
                                                         Pakko myöntää kaikki virheet
                                                         Kuinka paljon korjata voin

                                                         Virheitään ei näe
                                                         Lähellä vain jää
                                                         Toisen jalkoihin
                                                         Lähellä

                                                         Vaikka tahdon kaiken kieltää
                                                         Tiedän etten paeta voi
                                                         Voiko murheet kaiken viedä
                                                         Kuinka paljon takaisin saan " 
-Sara: Rauhan aika

Biisin sanoitus vei mut viime syksyyn. Aikaan, jolloin mä olin vielä Suomessa. Aikaan, jolloin koko vaihto oli vasta edessä. Aikaan, jolloin mun elämä oli monilta osin yhtä kaaosta. 

Lähtö Itävaltaan 10 kuukaudeksi tarkoitti mulle hätäuloskäyntiä. Pakoa sekavasta elämäntilanteesta. Pakoa ristiriitaisista ajatuksista. Aikalisää ilman keltaisia ja punaisia kortteja. Jätin taakseni tutut kasvot, tutut maisemat ja ennen kaikkea: kodin. Ja kaikki tämä vain sen takia, että halusin paeta. Kaikki tämä vain sen takia, että ääni mun sisällä sanoi, että mun on pakko lähteä. Siispä otin askeleen kohti tuntematonta ja lähdin valloittamaan Keski-Eurooppaa ajatellen "Tää on todella sitä, mitä mä haluan." 

Ensimmäiset viikot Alppien syleilyssä saivat mut katumaan lähtöä. Mietin lukuisia kertoja, oliko järkeä uhrata niin paljon oman vaihtovuotensa takia. Lopulta elämä alkoi kuitenkin voittaa, mutta silti aina toisinaan vajosin varsin syvälle pahaan oloon ja koti-ikävään. Henkinen pahoinvointi ilmeni itkuisuutena ja apaattisuutena. Vähitellen elämänilo alkoi huveta ja lopulta katosi jonnekin kauas. Paikkaan, josta en osannut edes etsiä sitä. 

Kauan itsesäälissä ja pahassa olossa ryvettyäni päätin, että nyt saa riittää. Ei tänne ole tultu itkemään .. ainakaan surusta. Tätä tilaisuutta ei oo tarkoitettu hukattavaksi. 

Innsbruck on antanut mulle todella paljon. Enemmän kuin olisin koskaan voinut kuvitella. Nyt mä sen tajuan. Totta kai mulla on aika usein ikävä perhettä ja ystäviä, mutta en mä siitä huolimatta vaihtaisi tätä kokemusta yhtään mihinkään. 

Juoksin eilen kohti auringonlaskua monen muun himourheilijan kanssa. Matkani vei Innsbruckin lentokentälle, jonka ympäri kulkee asfaltoitu reitti. Näin lentokoneen kiihdytyksen ja nousun kohti illan ensimmäisiä tähtiä. Pari kuukautta sitten olisin varmasti toivonut olevani tuossa koneessa, jolla olisin päässyt pois. Pois Itävallasta. Pois Innsbruckista. Eilen sen sijaan ajattelin aivan toisin. 

I love you, Innsbruck. 

Photo by: Laura 
























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti